نقش حقوق در رفع چالش‌های بازار و بسته‌بندی گیاهان دارویی
کد مقاله : 1035-GAFR
نویسندگان
سپیده زوار *1، اکرم احمدی2، محمدکریم مقصودلو2، سعید شعبانی2، آیدینگ کرنژادی2، لطف الله پارسایی2، نرگس کاردگر3
1کارمند مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان
2خیابان شهیدبهشتی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان
3کارشناس بخش منابع طبیعی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان
چکیده مقاله
تجارت گیاهان دارویی از دیرباز یکی از اصلی ترین حوزه های فعالیت بازرگان های ایرانی بوده است. قرن هاست که محصولات دارویی ایران در کشورهای مختلف جهان استفاده می شوند. گیاهان دارویی به عنوان یکی از منابع مهم در طب سنتی و مدرن، نقش بسزایی در سلامت انسان‌ها و اقتصاد کشورها ایفا می‌کنند. رویکرد روز افزون استفاده از گیاهان دارویی و فرآورده های مشتق شده از آن، نقش این گیاهان را در چرخه اقتصاد جهانی پررنگ تر کرده است. حمایت از صنعت گیاهان دارویی و داروهای گیاهی فقط در محدوده حمایت های مالی نمی گنجد، هر چند خود نیز یکی از راهکارهای اساسی توسعه این صنعت است .اگرچه بنظر می رسد صنعت گیاهان دارویی در ابتدای راه توسعه وجود دارد، ولی می توان با برنامه ریزی صحیح، بخش قابل توجهی از بازارهای منطقه ای و جهانی را به خود اختصاص دهد. با این حال، چالش‌های متعددی در زمینه بازار و بسته‌بندی این گیاهان وجود دارد که می‌تواند به کاهش کیفیت و دسترسی به این محصولات منجر شود. از جمله این چالش‌ها می‌توان به عدم وجود قوانین و مقررات مناسب، مشکلات در فرآیند بسته‌بندی و بازاریابی، و عدم آگاهی مصرف‌کنندگان اشاره کرد. در این مقاله، به بررسی نقش حقوق و قوانین در رفع این چالش‌ها خواهیم پرداخت و راهکارهایی برای بهبود وضعیت بازار و بسته‌بندی گیاهان دارویی ارائه خواهیم داد.
کلیدواژه ها
یاهان دارویی، بازاریابی، بسته بندی، صنعت، حقوق و قوانین
وضعیت: پذیرفته شده مشروط