قوانین برچسب‌زنی در روغن‌ها و چربی‌های غذایی
کد مقاله : 1032-GAFR
نویسندگان
مسعود هاشمی شهرکی *1، جلال محمدزاده2، مانا مشکور3
1کارشناس تحقیقات علوم و صنایع غذایی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ، گرگان، ایران
2استادیار علوم و صنایع غذایی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ، گرگان، ایران
3پژوهشگر مرکز تحقیقات و نوآوری سازمان اتکا، گرگان، ایران
چکیده مقاله
برچسب بسته ماده غذایی به طور گسترده‌ای به‌عنوان یک منبع بسیار معتبر از اطلاعات به رسمیت شناخته می‌شود و بسیاری از مصرف‌کنندگان از برچسب‌های تغذیه به‌عنوان راهنمای انتخاب محصولات غذایی استفاده می‌کنند. کمک به مصرف‌کنندگان برای تصمیم‌گیری در خرید آگاهانه با ارائه داده‌ها؛ ارائه ابزار بازاریابی به تولیدکننده و خرده‌فروش؛ جلوگیری از تقلب، جعل و رقابت ناعادلانه از اهداف اساسی برچسب‌گذاری مواد غذایی می‌باشند. در برخی از موارد این اطلاعات ممکن است برای مصرف‌کننده متناقض باشد؛ زیرا مصرف‌کننده با تعداد بیش از حد سامانه‌ها و نمادها که در برخی از موارد معیارهای متضادی دارند مواجه می‌شود؛ بنابراین نیاز به ایجاد یک سیستم جامع که کلیه الزامات قانون و تغذیه‌ای در آن لحاظ شده باشد، ضروری است. در خصوص چربی ها و روغن ها علاوه بر اصول برچسب گذاری درج ادعاهای مختلف نیز مسئله حائز اهمیت می باشد. محتوای چربی، کلسترول و اسیدهای چرب ترانس دارای چارچوب قانونی بلحاظ محدوده و کاربرد اصطلاحات بوده و ادعاهای سلامتی در برچسب‌زنی روغن ها و چربی ها بیشتر حول محور اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 می باشد. در این مقاله مروری به بررسی مهم‌ترین قوانین و ادعاهای سلامتی مرتبط با برچسب‌زنی روغن‌ها و چربی‌ها پرداخته می‌شود.
کلیدواژه ها
قوانین برچسب‌گذاری مواد غذایی؛ برچسب‌گذاری روغن‌ها و چربی‌ها؛ ادعاهای سلامتی در روغن‌ها و چربی‌ها؛ بسته‌بندی مواد غذایی.
وضعیت: پذیرفته شده مشروط